Styret behandlar ishallsfrågan styvmoderligt

Hör vad Liberalerna säger om saken

Fredag 28 april 2023

”Det är tydligt att styret vill ha frågan för sig själv eftersom de undviker ett rakt svar på fullmäktige. De gömmer sig bakom att lokalbehov ändå ska ses över. Det skulle inte förvåna mig om det dyker upp som deras vallöfte inför valet 2026, säger Ros-Mari Paulsson, veteran inom Liberalerna Höganäs.”

Se debatten runt ishallen – och även Liberalernas egen motion i ämnet – här. (1 timme in i sändningen)

Bakgrundsinformation

Höganäs och Kullabygden är en fantastisk plats med ett väldigt attraktivt Sportcenter som självklart ska utvecklas vidare, så att vi kommuninvånare kan utnyttja och glädjas över våra fina sport och motionsanläggningar. Minst lika viktigt är att alla de frivilliga krafter som lägger tid och kraft på träning/utveckling/utbildning av barn och ungdomar ska mötas av fräscha och väl fungerande anläggningar.

Bygden har en genuin ishockeyhistoria. Jonstorp ishall etablerades på 50-talet som en av de tjugo första konstisbanorna i Sverige. Konstisbanan har sedan dess, formats till dagens fina ishall.

Komplement och inte konkurrent

Utan att på något sätt vilja konkurrera med den verksamhet som bedrivs i Jonstorps ishall, ser vi inom Liberalerna det som ett naturligt nästa steg för Sportcentret att en kompletterande ishall etableras.

Syfte med en ytterligare ishall är att erbjuda:

• –        Etablerade och nya föreningar möjlighet att ha träningsmöjligheter under ”barnvänliga” tider.
  • –        Istid under skoltid för Kullagymnasiet såväl som de andra skolorna.
  • –        Istid för de elever som går på Kullagymnasiets idrottsprogram med hockeyprofil.
  • –        Istid för allmänheten, så kallad ”allmänheten åkning”.
  • –        Möjligheter för fler is sporter att starta verksamhet.

Kostnad och finansiering

Vad kostar då en hall som vi har i åtanke? En faktabaserad uppskattning ligger på strax under 50 MSEK. Marginal finns för att komplettera hallens tak med en solcellsanläggning. Har då kommunen råd till detta?

Svaret är ett rungande ja och vi kan finansiera det genom att inte flytta Kullagymnasiet, vilket Liberalerna sagt nej till. Siffor som redovisats, men som förefaller ta sitt ursprung i dunkla kalkyler, ger på handen att denna skola, skulle gå lös på en merkostnad av 76 MSEK i jämförelse med att behålla gymnasiet på nuvarande plats, säger Magnus Wiberg.

I dem summan ryms en ny ishall, som ger mervärde för alla oss som bor i kommunen, för besökare, för föreningslivet och för idrottsprofilen på Kullagymnasiet. Det anser vi vara betydligt viktigare än en flytt av gymnasiet.