Stoppa avgift för nystart av pedagogisk omsorg!

Liberalerna kämpar för pedagogisk omsorg, tidigare kallat dagmamma

Fredag 28 april 2023

Stoppa förslaget om avgift för ansökan om pedagogisk omsorg!

Som liberaler tror vi på individens fria val och menar att alla vårdnadshavare ska välkomnas att göra aktiva val bland breda utbud av goda barn- och skolbarnomsorgsalternativ.

Den styrande majoriteten i Höganäs kommun vill nu försvåra för nyetablering av pedagogisk omsorg, det som i folkmun kallas för dagmamma, genom att avgiftsbelägga ansökningsförfarandet. Det görs redan för nyetablering av förskolor. Förslaget innebär att man inte tar hänsyn till avsändarens intentioner med sin ansökan. Den pedagog som vill starta det lilla, familjeliknande pedagogiska omsorgsalternativet kommer alltså faktureras samma avgift som stora förskole-koncerner. Det tycker vi liberaler är helt orimligt!

Vi vill se levande byar med korta avstånd till samhällsservice och vill verka för att göra landsbygden mer levande och tillgänglig. Att avgiftsbelägga ansökan om godkännande att starta pedagogisk omsorg kommer motverka nyetablering av lokal samhällsservice. Det kommer effektivt sätta stopp för enskilda pedagoger att kunna starta mindre pedagogiska enheter i sina hem eller mindre lokaler.

De styrande i Höganäs kommun borde veta bättre!

Entreprenörskap ska underlättas och vårdnadshavares rätt att göra aktiva val för sina barn ska värnas. Liberalerna vill, i stället för att avgiftsbelägga ansökan om godkännande att starta pedagogisk omsorg, underlätta etablering av alternativa pedagogiska förskolor och omsorgsalternativ. Låt oss gemensamt ta hand om och utveckla det småskaliga för både våra små och stora kommuninvånares bästa.