Mikael Bendz

Ledamot Höganäs omsorg AB

Övriga uppdrag

Ledamot i kommunfullmäktige, ersättare i Utbildningsnämnden samt ansvarig för sociala medier för Liberalerna Höganäs.

Därför är jag liberal

De liberala idéerna har legat mig varmt ända sedan tonåren, framför allt idéerna om individens frihet att göra sina egna val och forma sitt eget liv.

Anledningen till att jag valde att engagera mig i Liberalerna är för att det man kombinerar idéerna om individens frihet med ett genuint engagemang för de sociala frågorna.

Sedan jag flyttade till Höganäs 1998 så har kommunen utvecklats på många sätt, men det finns mycket mer att göra och framför allt så behöver man fokusera mer på att utveckla kvalitén i kommunens verksamheter som skola, socialtjänst, vård och omsorg.

Det jag vill jobba för i Höganäs är att underlätta för dom som vill stanna i Höganäs, du ska inte behöva pendla till andra orter för att studera eller arbeta om man inte vill. Det ska finnas bra med jobb och studiemöjligheter i kommunen.

• Vi behöver utveckla Kullagymnasiet på nuvarande plats och lägga resurserna på att skapa fler program, både praktiska och teoretiska.

Idag finns det bra möjligheter att studera högre utbildning på distans. Oavsett om du redan skaffat familj eller av andra orsaker inte kan eller vill flytta från Höganäs så ska möjligheterna till distansstudier underlättas genom att inrätta ett studiecentrum för högre utbildning.

Antalet invånare i Höganäs kommun ökar och det ställer också krav på att vi får fler arbetstillfällen i kommunen, vi kan inte bara förlita oss på att människor ska pendla till andra kommuner. Därför kommer jag arbeta för att Höganäs ska öka sina ansträngningar för att locka  fler företagsetableringar till kommunen.

• Ska Höganäs fortsätta vara en kommun i framkant så behöver vi utveckla vår lokala demokrati. Politikerna i Höganäs kommun behöver bli mer lyhörda och utveckla genuina medborgardialoger.

Tillsammans ska vi minska avståndet mellan politiker och kommuninvånare.

• 28 april 2023

Tryckta läromedel är ett måste!

Liberalerna Höganäs kräver via en motion till fullmäktige att samtliga elever inskrivna vid någon av våra kommunala grundskolor eller Kullagymnasiet får tillgång till tryckta…

070-4383549 ...