Därför är jag liberal
Kan min liberala livsinställning ha fötts redan när jag som femåring bad min far förklara orden ”frihet under ansvar”? Det var en av hans många deviser som sedan har följt mig genom åren.
FRIHET
frihet att få optimera sina möjligheter – men också att få utvecklas i egen takt;
frihet att kunna välja sin egen livsstil – men med hänsyn tagen till andra;
frihet att få känna, tänka och uttrycka vad man vill – men med full respekt för andras lika rättmätiga behov.
Nu behöver ingen förklara för mig.
KUNSKAP
Det gamla talesättet ”Kunskap är makt”, är inte bara en kliché. Kunskap är en av många förutsättningar att kunna göra rätt val i livet. Valmöjligheterna blir fler och fler, därför är utbildning så viktigt för att kunna sortera, kritiskt bedöma och förstå vad som är bäst – för hela världen, förstås, men också för en själv..
Min far var folkskollärare åren 1930 – 1970. På den tiden tyckte man att en mellanstadielärare skulle kunna besvara de flesta frågor. Även om han självklart inte alltid kunde det, så skulle han ändå vara en auktoritet att respektera och se upp till. Så är det inte längre. Naturligtvis finns det respektabla, kunniga pedagoger, nu som då, men de får inte alltid den respekt de förtjänar! Det skulle jag vilja ändra på!
Det är inom utbildningssektorn jag har mest kunskap. Som journalist har jag skrivit en del om skolan, men jag är också f d lärare med erfarenheter från tjänstgöring på både grundskola och gymnasium. Som speciallärare har jag undervisat barn med svårigheter, men jag har också uppmuntrat speciella resurser till särskilt begåvade elever. Att lyfta individer utifrån deras möjligheter är viktigt. Att kunna se och uppmuntra elevers olika begåvningar.
TRYGGHET
Vi säger ofta att skolan lägger grunden till resten av livet, men det är bara en del av sanningen. Därför inledde jag med ett exempel från min barndom. Den allra viktigaste tiden kan nämligen vara de sex första åren före skolan. Ett tryggt hem med fasta normer och mycket kärlek kan vara det som har störst betydelse för hur en människa utvecklas. Till och med en usel pedagog kan ha svårt att förstöra något som byggs upp i en bra hemmiljö.
Därför måste samhället se till att inga barn far illa, att familjer får det stöd de behöver. Ett barn är en del av familjen, som är en del av samhället, där både skolan och föräldrarnas arbete ingår. Allt hänger ihop; det är i helheten som vi måste verka. Ingen ska behöva hamna utanför, vare sig det gäller inbodda eller nya svenskar!
DJUR OCH NATUR
ligger mig varmt om hjärtat. Vi har bra djurskyddslagar, men de är verkningslösa om inte efterlevnaden kontrolleras.
ÅLDRINGAR
…. eller årsrika, som vi liberaler säger ibland – ska behandlas med den hänsyn och respekt, ja vördnad, som de är värda. Tyvärr ser man många exempel på motsatsen.
Själv tröstar jag mig med att mina 83 år av erfarenheter säkert har gjort mig lite förståndigare, ja, något klokare för varje solvarv. Och än har jag inte glömt hur det var i min barndom, ungdom och medelålderdom.
Men jag lever fortfarande i nuet och har kvar ambitionen och hoppet om att vi människor kan påverka och utveckla våra livsvillkor till det bättre!