Håkan Balcker

Ledamot Höganäs Energi

Övriga uppdrag

Ersättare i fullmäktige, ersättare i energikontor syd, samt ledamot i Höganäs mark och exploatering.

Därför är jag liberal

Jag vill utveckla Höganäs!
Säkerställ förbättringar för ett utvecklat näringsliv och besöksnäring och utveckla och förbättra skola, vård och omsorg!

Vi skall hantera kommunens resurser på ett effektivt sätt.

Vi behöver analysera och värdera nytta för kommuninnevånarna avseende investeringsalternativ och satsningar, så att beslut kan tas som sakligt kan motiveras för kommunens invånare.

Jag har en liberal grundsyn. Jag tror på ett behov av en balanserande kraft i mitten. Jag tror på det fria valet under ansvar baserat på demokratiska grundvärden, rättvisa och jämlikhet och att vi inte förfaller till polarisering. I den liberala politiken finns ett förnuft och en reflexion, vilket sällan innebär plakatpolitik och ”enkla” lösningar.

Mitt engagemang i Liberalerna under senare år är sprunget ur funderingar om polariseringen i politiken, de fatala felbeslut som tagits avseende Sveriges energiförsörjning och de ytterlighetstendenser vi ser, både i Sverige och internationellt, med en utarmning av demokratin på många håll (USA, Turkiet, Ryssland, Ungern, Polen, Brasilien med flera).

Kärnfrågor för mig

• Energi & Klimat
    • Vi behöver jobba med hela paletten av fossilfria energislag om vi skall klara klimatomställningen och elektrifieringen av samhället (vatten, kärn, vind, sol och termisk kraft).
    • Bedömare säger att vi kommer att öka elenergibehovet med 100% inom 25-30 år.
    • Sveriges elenergi situation var en gång unik och skapade förutsättningar för det konkurrenskraftiga näringsliv vi byggt upp. Denna förutsättning har våra politiker spelat bort under de senaste årtiondena.
  • Förutsättningar för ett hälsosamt näringsliv
    • Ett hälsosamt näringsliv är en grundstomme i vår utveckling av välstånd och en grundstomme i integrationen av nya medborgare i Sverige. En bra integration ger en hävstång i välståndsutvecklingen där våra nya svenskar kommer att vara med och skapa välstånd för oss alla
  • Integrationsfrågan
    • Om nya invånare i Sverige får en bra integration i samhället, kommer in i arbetslivet, har vi möjlighet till en positiv kraft.
    • Om vi tillåter parallellsamhällen med egna ”lagar” får vi en negativ hävstång som motverkar möjligheten till en bra integration i samhället.
    • Integrationsfrågan innefattar även hederskulturfrågorna.
    • Skolsystemet skall i sin helhet vara sekulärt. Staten skall bestämma innehåll och läroplaner för Sveriges skolor. En förutsättning är stopp för religiösa friskolor.
  • Ledarskapsfrågor
    • Ledarskap, verksamhetsutveckling och personlig utveckling är viktiga utvecklingsfrågor i alla företag, men också viktiga i ett parti, i en kommunal eller regional verksamhet och i våra styrande församlingar på riksnivå.
    • I min erfarenhet av att jobba med och leda medarbetare från andra länder/kulturer kan jag intyga hur viktigt språket är för att kunna lära sig ett arbete och fungera effektivt på en arbetsplats. Språket är av avgörande betydelse när man skall jobba tillsammans i ett företag, en organisation eller helt enkelt fungera i samhället.
    • För ett leva i ett fritt och öppet samhälle behöver vi dela och följa vissa grundläggande lagar, regler och värderingar både generellt i samhället, i skolan, på arbetsplatsen och i de organisationer vi verkar i.

...