Arne Gunnarsson

Vice ordförande Liberalerna Höganäs

Övriga uppdrag

Ledamot i bygg- och miljönämnden samt ledamot i Höganäshems styrelse.

Därför är jag liberal

Villa, Volvo och vovve - ordning och reda, trygghet och valfrihet!

Liberalernas liberalism handlar om att förena nationella värden med fri- och rättigheter. Om att all makt utgår från folket. Det handlar framförallt om att staten och politiker inte ska tumma  på rättsstaten och grundlagarna. Idag är det alltför lätt att ändra en grundlag. Med en rösts övervikt kan demokratin avskaffas på ett år. Det är helt galet! På riksplanet är det ett viktigt uppdrag för Liberalerna att stärka demokratin.

I vardagen är den lokala demokratin viktigast. Det finns ett utbrett missnöje bland invånarna i Höganäs kommun som anser att de inte har några möjligheter att få vara med och påverka för dem viktiga frågor i lokalsamhället. Det gäller allt från planer och bebyggelse i byarna och på allmänhetens mötesplatser till lokaliseringar av skolor, vård- och omsorgsenheter för barn och gamla.

Ett typexempel är den pågående planprocessen kring hamnområdet i Höganäs. Kommunens hantering så här långt ger en känsla av att alla beslut redan är låsta genom avtal med en tänkt exploatör och de anordnade informationsmötena är till mest för skens skull.

Att sälja av kommunens kanske absolut värdefullaste markområde till ett privat aktiebolag som helt saknar historik är oansvarigt och oåterkalleligt. Varför inte se till att äganderätten kommer att ligga kvar hos invånarna/kommunen och istället upplåta erforderlig mark med nyttjanderätt.

Höganäs behöver en omstart med ett lokalt styre som ger invånarna en reell möjlighet att vara mer delaktiga. Det är invånarnas röst som bär demokratin framåt!

...