Hamnen

Gör om – gör rätt och tänk utanför boxen!

Tänk utanför boxen – och lägg ner prestigen!

Höganäs hamn är, precis som potatisåkern var, en hårt omdebatterad fråga där medborgarna tydligt säger ifrån och inte alls går i takt med de som sitter vid makten. Det finns fler exempel, Norra hage förskola och Väsby förskola är sådana.

Det är vilseledande bilder, otydliga planer, omskrivningar och knepigheter runt planen för hamnen. Helt omöjligt för allmänheten att veta vad det egentligen handlar om – det är ju nästan omöjligt för oss förtroendevalda.

Det där med att folkvalda lyssnar och samtalar med invånarna även mellan valen är kanske inte en så dum tanke eller? Det kanske är bra om det lyssnas på tjänstepersoner och sakkunniga också.

Liberalerna var först ut med både medborgardialog, stärkt demokrati och att inte bygga sönder varken byar, centralort eller hamnar och vi tycker fortfarande att hamnen ska behandlas med varsamhet. Den detaljplan som nu ska upp för beslut är alldeles för osäker i sin planbeskrivning. En liten skrivelse – ”och liknande” – öppnar upp för annan sorts byggnation än hotell, som t ex andelslägenheter.

Är det något vi absolut inte kan acceptera är det att hamnen blir ett ”gated community” och begränsar allmänhetens tillträde till allas vårt vardagsrum.

Vi vill att en plan för HELA hamnen tas fram och ger utrymme, uppfräschning och förbättring för alla olika delar. Då blir hamnen en destination för både oss som bor här och folk som kommer hit.

Nedan kan ni se lite av vad vi skulle vilja förädla i hamnen:

Våra idéer om hur hamnområdet kan utvecklas:

1. Större yta för jolle/småbåtar för ungdomar och barn
  2. Bättre brygga för det också (den är sorgligt inklämd som det är idag)
  3. Bygg ut hamnen generellt så vi får fler båtplatser både permanenta och gästplatser
  4. Servicehus för båtfolk (behöver inte vara gigantiskt men ska vara snyggt och tillgängligt även för funktionshindrade)
  5. Streetfoodplatser – flyttbara saker är bra!
  6. Parkområde med vattenlek, sittplatser, stigar och annat för att rama in och fräscha upp
  7. Parkområdet kan med fördel vara i stil ”botanisk trädgård” med härliga växter som tillhör vår naturliga flora (både träd, buskar och blommor)
  8. Scen på gräsplanen – sammanbunden med parkområdet – både för planerade och spontana musikevent
  9. Pop-up butiker – också flyttbara och endast under sommarmånaderna