Tryckta läromedel är ett måste!

Fredag 28 april 2023

Liberalerna Höganäs kräver via en motion till fullmäktige att samtliga elever inskrivna vid någon av våra kommunala grundskolor eller Kullagymnasiet får tillgång till tryckta läromedel.

Vi nås löpande av rapporter från oroliga föräldrar och uppgivna elever om att det saknas tillräcklig tillgång till tryckta läromedel på kommunens skolor. Barnen hänvisas i stället till inläsningstjänster och kursuppsättningar av läroböcker delas mellan flera parallella klasser, vilket gör det omöjligt för barnen att få med sig läxboken hem i skolväskan.

Skolverket menar att tryckta läromedel är överlägsna digitala läromedel. Trots det är tillgången i skolorna i Höganäs kommun låg, något Liberalerna inte accepterar.

” Ett av kommunens mål är att utöka skolans bredd och spets. Hur kan avsaknad av tryckta läromedel bidra till detta?” säger Elisabeth Eriksson, ledamot i utbildningsnämnden för Liberalerna och fortsätter:

”Vi vet att resultaten sjunker i våra skolor och vi måste göra allt för att se till att våra barn får den undervisning de förtjänar. Ur likvärdighetshänseende är det inte rimligt att det ska vara upp till varje rektor att prioritera huruvida eleverna får tillgång till tryckta läromedel eller inte. Alla elever i Höganäs kommun skall ha samma möjligheter till kunskapsinlärning och förkovring.”

Elisabeth Eriksson